Nederlanders investeren steeds meer in de (slimme) beveiliging van hun woningen en dat versterkt de trend naar smart homes. Consumenten gaven in 2019 liefst een half miljard euro aan slimme beveiliging en veiligheid. Ten opzichte van 2018 is dit een groei van 38 procent, aldus de vierde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 6.300 Nederlanders.
Van de ruim 550 miljoen euro die voor dit doel is uitgegeven, gaat het meeste geld naar slimme beveiligingssystemen (227 miljoen) en slimme beveiligingscamera’s (183 miljoen). Op dit moment is 18 procent van alle huishoudens in het bezit van slimme beveiligingsapparatuur. In 2018 was dit nog 15 procent. Eén op de tien huishoudens heeft een beveiligingscamera. Daarmee blijft dit het populairste apparaat.
Slimme deurbellen
De omzet van slimme deurbellen is ten opzichte van 2018 verdubbeld naar een totaal van 64 miljoen. Inmiddels maken meer dan een half miljoen Nederlandse huishoudens gebruik van een slimme deurbel. Het aandeel is sinds 2018 verdubbeld naar 6 procent. Bijna de helft is van het merk Ring.
Toekomstige groei
Ook in de toekomst blijft slimme beveiliging doorgroeien. Eén op de vijf consumenten is van plan om binnen een jaar slimme beveiliging aan te schaffen (20 procent). De Nederlandse consument gaat volgens Multiscope komend jaar voor 350 miljoen euro aan slimme beveiliging aanschaffen. Opgeteld bij het huidige cijfers komt dit neer op een potentiële marktwaarde van 900 miljoen euro.
Bron: Multiscope